Správné saunování vám může prodloužit život

Home / Správné saunování vám může prodloužit život
Správné saunování vám může prodloužit život

To, že chození do sauny je zdravé a prospívá našemu imunitnímu systému se pomalu dostává do povědomí. Tentokrát to doporučili i vědci. Saunování totiž snižuje určitá zdravotní rizika a jedním z nich můžou být kardiovaskulární onemocnění nebo onemocnění věnčitých tepen. Důležitým účinkem je také posílení imunity a celková detoxikace organismu.

Výzkum, kdy vědci pozorovali pozitivní vliv sauny na naše tělo probíhal 30 let.

Doporučuje se navštěvovat saunu až třikrát týdně, aby se předešlo onemocnění. Důležité je také dodržovat dobu, po kterou budete v sauně relaxovat a můžete tak předejít srdečním onemocněním.

Pravidelné saunování se doporučuje i pro ty nejmenší. Pobyt v sauně je nejlepší prevencí proti chřipkám a nachlazení. Do věku tří let se doporučují parní sauny, kde si dítě pročistí horní cesty dýchací a celkově se prohřeje. Při vstupu s dítětem je nutné dávat pozor na teplotu vzduchu, doporučuje se kolem 75°. Do ničeho je nenuťte, pokud dítě nechce vejít zkuste různé programy pro děti, kde je učí saunování hrou.

Zdravotně prospěšná je jen finská sauna, ostatní podobné procedury, kterými jsou například parní lázeň ani horká vana přínos pro zdraví nezaručují. Je vhodné dodržovat základní pravidla saunování. Před vstupem by se nemělo až dvě hodiny jíst. Do sauny také nepatří plavky, pokožka se vyrovnává s pocitem tepla odkrytá lépe a pot se může odpařovat. Vhodnou podložkou pod tělo je prostěradlo nebo ručník.

Jaká je nejvhodnější teplota?

Ve finské sauně s hormým a suchým vzduchem se teplota pohybuje od 40° až do 100°. Horký vzduch, který je vytvořen ve finské sauně se dělí na vodorovné vrstvy, v těchto vrstvách je teplotní rozdíl a můžete si vybrat, kde je pro váš příjemnější sedět. Nejteplejší vzduch se zpravidla kumuluje ve vrchni vrstvě, proto pokud se člověk chce pořádně zapotit ulehne na vrchní lavici. Díky suchému vzduch v sauně snese tělo i takto vysoké teploty a vnímá je jako příjemné.

Délka pobytu?

Důležité je, aby s stihla pokožka a končetiny pořádně prokrvit. Optimální doba pobytu v saune je kolem 8-12 minut.

Nejpřirozenější poloha je vleže, tělo se tak zcela rovnoměrně prokrví a je v jedné teplotní vrstvě. Dávejte pozor, pokud budete chtít saunu opustit vstávejte velice pomalu, mohla by se vám při rychlém pohybu zamotat hlava. Pokud chcete povzbudit doporučuje se 1-2 pobyty v sauně, tělo je pak připraveno na sportovní aktivitu. Opačným případem je, pokud tělo chcete unavit, pobyt v sauně by se měl opakovat 4-5. Doporučujeme se vyskytovat poblíž poslele, tělo je pak naprosto vyčerpané.

Ochlazení

Po saunování musí následovat následné ochlazení. Tento proces střídání extrémních teplot tělo nejlépe otužuje a stimuluje imunitu. Je několik možností jak tělo ochladit, můžeto být skok do bazénu nebo v zimních obdobích je příjemný skok do sněhu. Déle trvá ochlazení pod studenou sprchou nebo chladném vzduchu.